Friday, November 21, 2014

AKU TAMBAH KAMBING

Salam semua wahai umat Muhammad.

Segala puji untuk Tuhan semesta alam yang telah banyak mengurniakan nikmat dalam hidup kita sekalian. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW kerana dengan berkat usaha baginda, kita dapat menikmati nikmat Islam pada hari ini.

16.11.2014 menjadi sejarah buat kandang aku kerana aku telah menambah lagi bilangan kambing untuk mempercepatkan proses pembiakan kambing di kandang aku. Kali ini aku membeli kambing daripada pakcik Din, otai yang dah 10 tahun menternak / membiakkan kambing. Aku beli kambing daripada dia sebab kambing kambing di kandang dia memang di gembala dan Alhamdulillah kambing yang aku beli daripada dia sebelum ni semuanya sehat sehat belaka.

Pakcik Din memulakan usaha biak kambing ni lebih kurang 10 tahun dahulu dengan keluasan kandang 20 X 45. Dan populasi semasa di kandang pak Din lebih kurang 80 ekor. Untuk pengetahuan korang semua, pak Din tidak pernah deworm kambing kambing dia seperti yang dicanangkan oleh pihak Veterinar. Hanya selective deworm. Pak din pun tidak mengamalkan pemberian vitamin, yang penting kambing kambingnya mesti diberi cukup makan. Insya Allah pasti akan membiak dengan baik. Itulah kata pak Din. Kelebihan darah tempatan, mudah biak, tinggi daya melawan penyakit.


Antara Kambing Kambing Yang Ada di Kandang Pak Din

Hi Comel! Nak Ikut  Pergi Kandang Baru?

Kali ni aku tambah 20 ekor ibu, 2 ekor jantan dan aku dapat percuma 3 ekor anak. Jadi jumlah kambing di kandang aku sudah ada 40 ekor. Semakin meriah, sebab aku dapat anak kambing dalam sekelip mata. Staff aku pun agak kelam kabut dibuatnya. Yang menjadikan aku lebih kelam kabut ialah, kambing kambing yang aku beli tu ada kutu yeop.

' Tu la Bang, kalau Aku yang pilih tadi tiada kambing segini.'

Dialog staff aku. Ishh macam mana aku boleh over look plak ni. Nasihat aku, kalau nak membeli belah, janganlah rambang mata sangat. Bawa bertenang, pilih yang elok elok aja. Ini dah bawa bala. So aku terpaksa perhatikan semula kambing kambing yang aku beli tadi, dan Alhamdulillah, cuma 2 ekor yang ada kutu. Jadi aku asingkan 2 ekor ni dalam petak beranak. Maka bermulalah operasi aku 
kutu. Memang agak memenatkan. So aku call abang Veterinar tempat aku tu, dia advise asingkan kambing tu dan esok pagi dia akan datang inject kambing aku yang problem tu. Sementara tu dia advise aku untuk asapkan kandang, supaya kutu kutu yang ada tu lari. Cabaran baru untuk aku dan staff aku.

Semakin Meriah Waktu Makan.

Lapo Sungguh Kambing Kambing ni.

Aku juga kena pikirkan tentang anak anak kambing, kambing kambing bunting, ehmm macam macam lagilah. Serentak dapat semua pengalaman baru. Bagus juga, staff aku boleh belajar cara cara nak menguruskan semua tu sebelum kandang aku mendapat letusan kambing bunting dan juga anak anak kambing.

Dalam banyak banyak kambing di kandang aku ni, aku perhatikan TURBOlah yang paling happy. Sebab dia dapat stok baru. Sesampainya kawanan baru ni, TURBO dah menunujukkan kejantanannya. Syabas TURBO. kau memang hebat. Kalau macam ni punya performance, Insya Allah tahun depan kandang aku akan riuh dengan suara anak anak kambing. Takpe TURBO,  teruskan aku tak marah. Aku suka. Aku suka.

Semoga usaha biak aku terus diberkati oleh ALLAH SWT. Amin. Salam pembiak.

3 comments:

  1. Horeeey2!.BUMI KITA,DARAH KITA,KELUARAN KITA.Selamat menempoh cabaran2 alam perkambingan.

    ReplyDelete
  2. Semoga terus berjaya dan cemerlang, In Sya Allah. (Es Emdi).

    ReplyDelete