Monday, November 3, 2014

Penjantan Primer

Salam Semua,

Penjantan primer. Aku suka tajuk ni. Aku nak kenalkan kepada korang penjantan primer kat kandang Aku. Masa baru sampai, Kambing jantan Aku ni tak banyan ragam. Masa turun dari lori dia tak melawan, macam bagus je. Staff aku tarik naik ke kandang ikut macam dah biasa. Tuan lama dia (Mr Rama) cakap.

 "Abang ni rasi bela Kambing. Tengok itu Kambing, dia ikut saja. Abang memang rasi bela
Kambing."

Aku pun iyakan aja. Bukan aku tak percaya, mungkin kepercayaan dia macam tu. Dan dia pun dah lebih 15 tahun dalam bidang ni. Boleh juga dijadikan panduan.

 Yang penting Aku kena usaha untuk pastikan kambing kambing sehat dan tingkatkan ilmu perkambingan aku. Dalam masa yang sama Aku kena bertawakal kepada Allah moga dipermudahkan segala urusan aku dalam mengikut jejak langkah para Anbiya ni.

Ok let me introduce you my PENJANTAN PRIMER



Inilah PENJANTAN PRIMER kat kandang aku. Staff aku namakan dia "TURBO". 

Masa mula mula sampai, Turbo ni pemalu. Senyap je. Staff aku cakap, " Kalau dia tak buat kerja bang, kita kasik potong je." Ish senang benor dia nak potong kambing aku. Gerun gak aku dibuatnya.
Aku pun buat dono je, dalam hati aku dok cakap-" Turbo stress kot." Tempat baru, Kandang baru. Memang terkejut. Aku yakin, dia mampu buat kerja dia nanti. Kasi Turbo masa. Dia mampu. I believe in you Turbo.

Selamat membiak!

11 comments:

  1. hensem kambingnye. dari segi garam jilat guna cap apa ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan Ahsan, garam jilat saya guna garam bukit. Belum decide lagi nak guna yang mana. Mungkin nak try garam jilat yang Alwi guna kot.

      Delete
    2. boleh bandingkan la nanti, kasi rumusan ye bila dah cuba dua2 garam ni.

      Delete
    3. Tuan Asan, saya Akan Cuba buat pemerhatian terhadap kambing2 ni jika saya ada guna garam jillat yang lain nnt

      Delete
  2. Memang laa,baru ,masih tak kenal lagi,lama2 gerenti pick up punya Turbo tu.

    ReplyDelete
  3. Memang laa,baru ,masih tak kenal lagi,lama2 gerenti pick up punya Turbo tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok ba, sekarang ni dah pick up. Kat Kandang saya ni cuma ada 5-6 ekor yang dah betul2 ready utk kawin. Yang lain tu umurnya dalam 6-7 bulan. So pening sikit sbb dia mmg tgh galak sekarang ni

      Delete
  4. brpa brat pjntan primer tu boss..lawa kaler dia..Indian mmg suka kaler hitam putih..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Isal, aku x timbang TURBO ni. Mmg tuan lama dia India.

      Delete
  5. PICK UP "TURBO".Nampak hensem mesti power ni.

    ReplyDelete