Monday, November 3, 2014

Start Gembala Yeop.....

Salam semua.

Setelah dua minggu kambing aku duduk dalam kandang, aku start gembala. Aku mintak pekerja aku untuk bawa kambing-kambing aku keluar dari kandang. Mula-mula tu Kambing aku malu-malu untuk keluar dari kandang. Tapi ada sekor yang start keluar, semua sibuk nak keluar. Permulaan yang balik bagi aku sebab tak perlu nak halau lebih-lebih. Lagipun kambing yang Aku beli ni semunya dah biasa lepas meragut. Jadi naluri untuk bebas tu dah ada. Cuma kawasan @ kandang baru yang menyebabkan depa ni malu-malu nak keluar. Biasala, kalau kita ditempat baru pun macam tu juga. Rasa risau, takut dan bermacam-macam lagi la.




Mungkin tangga kandang aku ni curam sangat. Gayat agaknya nak turun. Takpe first day nak turun kandang. Belum biasa lagi. Lepas ni pantang buka pintu kot. Terus lari turun.





Aku peratikan kambing-kambing aku ni masih belum ada leader. Kalau ikutkan otai-otai, kambing ni akan ada satu leader untuk depa ni pergi meragut. So sepanjang pemerhatian aku ada sekor kambing betina ni yang dok lead group Kambing Aku ni. Yang jantan, hampeh. Sebok nak makan je.

 So kita pun boleh ambil iktibar Dari sini, sebab Nabi ada berpesan jika kita hendak bermusaffir kita perlu lantik seorang ketua yang sesuai bagi mengepalai kita semasa musaffir. Kambing pun boleh lantik leader kita tak kan tak boleh.

Aku harap dengan mengembala ni boleh mendekatkan Aku dengan yang maha ESA. Amin.


6 comments:

  1. Assalamualaikum Bro Faisal..tahniah den ucapkan akhirnya trcpai jua cita2 mnjadi pembiak dan pengmbala kambing.smoga beroleh kejayaan..kat mana kndang ni boss..bleh jgk gi jln2 nnti..ketua mragut slalunya kambing betina..kalu dpt kawal yg chief dia tu yang lain bleh ngikut tu..hehe

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam Isal. Terima kasih sudi singgah ke blog saya ni. Sekarang ni memang tengah membara semangat menternak.

    Pasal group leader tu, memang dah ada. Semalam masa saya gembala kambing dah nampak sekor lead the herd. Bila dia balik semua akan balik. Alhamdulillah setakat ni masih terkawal, lagipun kambing pun sikit je. Hehe

    ReplyDelete
  3. Bro Isal, Kandang Aku ni kat Bagan Datoh, Perak. Kalau dari kandang Alwi tu lagi 100 km. Kalau ada kesempatan jemput la singgah.

    ReplyDelete
  4. owh..dekatlah..Insyaallah ada masa kalu g kndang alwi boleh lajak kt kndang bro Faisal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemputlah datang. Buat masa ni hujung minggu je lah. Bagitau sebelum datang.

      Delete
  5. Tahniah faisal...bertambah lagi penternak d malaysia.....yes..go..goo.go!!!

    ReplyDelete