Saturday, November 1, 2014

Kambing Dah Masuk

Salam semua.

Post kali ni aku nak cerita pasal kambing aku dah masuk. Pada 11.10.2014 kandang aku dimeriahkan dengan 5 ekor kambing. 1 ekor jantan dan 4 ekor betina. Buat permulaan ni aku bercadang nak ternak 15-20 ekor kambing sebab aku nak bagi pekerja aku biasa dengan rutin untuk menggembala Kambing.

 Aku nak buat sistem menggembala ni sebab aku nak mengikut sunnah Nabi Muhammad (SAW) yang menggembala kambing. Sistem gembala ni boleh mengurangkan budget aku untuk membeli palet dan juga menjimatkan masa untuk pergi memotong rumput.



Keesokan harinya aku tambah lagi 10 ekor. Jadi jumlah kambing di kandang aku ialah 15 ekor. 1 ekor jantan 14 ekor betina.



Masih banyak lagi ruang kat dalam kandang Aku ni. Kalau ikut otai-otai yang dah lama menternak kambing, kandang Aku ni boleh memuatkan 80-90 ekor kambing dalam satu masa. Jadi Aku harap kambing Aku ni cepat-cepat membiak. Kalau nak cepat beli je lagi senang. He he.

What a wonderful to have Kambing. Mbekkkkkkkk.







No comments:

Post a Comment