Tuesday, June 2, 2015

Penyakit Bottle Jaw

Assalamualaikum semua rakan pembiak.

Semua penternak amat mengharapkan kambing jagaan mereka berada dalam keadaan sihat sejahtera. Aku juga amat mengharapkan kambing kambing aku sentiasa sihat. Aku cukup berdebar sekiranya skrin telefon aku ini memaparkan nombor telefon staff aku.Rasa senak perut, belah belih, semua ada. Kekadang nak angkat terus pun malas.

Baru baru ini seekor kambing di kandang aku telah diserang penyakit "Bottle Jaw". Dibawah rahang kambing membengkak. Jika dipegang akan terasa lembut. Seperti ada lebihan daging. 
Bengkak di bawah rahang.
Bila jadi seperti ini, aku banyak merujuk kepada otai otai kambing. Rata rata dikalangan mereka mengatakan bahawa Botlle Jaw adalah disebabkan oleh beban cacing yang melampau. Bila kambing dibebani oleh cacing yang banyak, penyakit bottle jaw mudah menyerang kambing. Cara yang dianjurkan oleh otai orai aku ialah

1. Berikan kambing ubat cacing.
    Aku gunakan broad chan spec untuk dewormer di kandang aku

2. Berikan kambing dengan rumput yang segar
    Asingkan kambing daripada kawanan kambing kambing yang lain agar rumput yang diberikan
    kepada kambing ini tidak dimakan oleh kambing kambing lain

3. Ulang langkah pertama setelah 10 hari
    Setelah sepuluh hari. Beri lagi kambing tersebut dengan  ubat cacing.

*sumber dari granny-miller.com

 Jadi inilah langkah yang aku ambil untuk merawat kambing aku. Alhamdulillah kambing semakin sihat, dan aku jugatelah inject dengan iron. Sekarang bottle jaw dan badan pun pulih. Air susu kambing pun dan ada semula. Jadi anaknya tak perlu menumpang menyusu daripada ibu lain. 

Sebagai penternak baru aku rasa, perlu deworm kambing aku setiap 2 bulan. SOP sekarang aku perlu tukar kerana sebelum ini aku deworm semua kambing aku 3 bulan sekali. Penting aku deworm semua kambing aku ini kerana kambing aku blom biasa lagi dengan kawasan aku ini dan aku juga belum mahir untuk buat selective deworm.

Inilah antara cabaran bagi penternak yang mengamalkan sistem semi intensif. Kurang dari segi kos makanan, tapi kos dewormer akan meningkat.

Teruskan usaha membiak.

No comments:

Post a Comment