Saturday, November 1, 2014

Salam Perkenalan


Salam buat semua penternak Kambing seantero Malaysia.

Pertama-tamanya Aku panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah kerana dengan limpah kurnianya Aku diberikan kekuatan untuk memulakan ternakan kambing.

Untuk permulaan ini, Aku bina kandang kambing aku 30'X40'. Aku buat besar ni sebab Aku ikut saiz reban ayam sepupu aku. Jadi aku terus ikut design yang sedia ada supaya tak banyak kerja ubah suai yang perlu dibuat.




Aku buat 12 petak beranak. 6 petak di setiap bahagian kandang. Setiap petak sebesar 5'X5'. Jadi ruang tengah kandang aku kosong. Kambing boleh bersenam sepuas-puasnya.



Untuk palung makanan aku buat boleh ubah supaya aku boleh alihkan palung makanan tu mengikut kesesuaian semasa. Jadi aku boleh letak di mana yang aku suka.Lantai pulak aku buat agak jarang, lebih kurang 1 inci supaya pekerja aku tak perlu sampu tinja kambing setiap hari.

Aku harap segala usaha aku ini akan diberkati oleh Allah. Amin.







No comments:

Post a Comment